Apropiata Zi Internațională a Femeii oferă o oportunitate pentru marca ASICS de a împărtăși datele unui studiu global privind diferențele dintre bărbați și femei în ceea ce privește activitatea fizică. Rezultatele raportului confirmă o corelație pozitivă pe linia mișcare-umor, exercițiul fizic regulat crescând fericirea în rândul doamnelor cu 52%, energia cu 50%, încrederea în sine cu 48%, reducând stresul cu 67% și frustrarea cu 80%. Cel mai popular sport în rândul femeilor poloneze este alergarea (97% din indicații), înaintea mersului nordic (57%) și a antrenamentului la sală (48%).
Studiul, comandat de ASICS, a fost realizat pe un eșantion de aproape 25.000 de persoane din întreaga lume. O constatare esențială este că aproape jumătate dintre aceștia întrerup sau opresc complet exercițiile fizice regulate, ceea ce le afectează negativ starea de bine. Raportul arată, de asemenea, că mai mult de jumătate dintre femei nu sunt mulțumite de nivelul lor de activitate fizică. Acestea se confruntă cu o serie de obstacole care le împiedică să facă exerciții fizice regulate. Principalii factori sunt presiunea timpului (74%), jena (44%) sau încrederea scăzută în sine (35%).
În plus, aproape două treimi (61%) dintre mame au citat maternitatea ca fiind principalul motiv pentru care au renunțat complet la exercițiile fizice regulate, ceea ce indică impactul responsabilităților casnice asupra nivelurilor de activitate în rândul femeilor. Participanții la grupurile de discuții au făcut deseori referire la percepția societății asupra rolurilor de gen. Potrivit acestora, femeile sunt cele care ar trebui să aibă mai multe responsabilități legate de îngrijirea familiei și de întreținerea gospodăriei, ceea ce, în consecință, se traduce, de asemenea, printr-o reducere a activității fizice.
Percepțiile bărbaților au fost, de asemenea, luate în considerare în cadrul sondajului. Doar 34% dintre ei au considerat lipsa de timp ca fiind un obstacol în calea practicării sportului în mod regulat, deși până la 74% dintre femei au identificat acest lucru ca fiind o provocare majoră. Nesiguranța femeilor în ceea ce privește propria fizicalitate (58%) a fost identificată de respondenți ca fiind o problemă cheie, în timp ce aceasta reprezintă un obstacol doar pentru 36% dintre ei. Bărbații identifică destul de diferit barierele cu care se confruntă zilnic doamnele și domnișoarele. Doar una dintre ele - costurile - s-a aflat printre cele cinci bariere indicate atât de femei, cât și de bărbați.
Doar 38% dintre femeile poloneze sunt mulțumite de nivelul lor de implicare în sport, în comparație cu o cifră globală de 51%. Acestea consideră că angajamentele generale (69%), lipsa de timp (66%) și costurile (49%) sunt principalele obstacole în calea practicării regulate a sportului. Femeile poloneze sunt cel mai mult motivate să facă sport de prieteni (30%), de partenerul de viață (24%) și de persoane influente (14%). Principalul motiv pentru a începe o activitate fizică este acela de a avea grijă de propriul corp și de sănătatea mentală (94%), de a fi în formă și de a atinge fericirea (92%). Cel mai popular sport în rândul femeilor poloneze este alergarea (97%), în timp ce la nivel global acest tip de exerciții fizice a fost indicat de 65% dintre doamne.
Diferențele de gen în ceea ce privește atitudinea față de sport reprezintă o provocare complexă, care s-a conturat de-a lungul mai multor ani. Femeile au remarcat că o mai mare accesibilitate, incluziune și recunoaștere a sportului în toate formele sale, provocând în același timp așteptările societale de gen, le-ar ajuta să se miște mai mult. Având în vedere că această atitudine nu are o singură cauză, ea nu va fi rezolvată printr-o singură medie de aur. Cel mai important lucru este să ne concentrăm pe femei și pe nevoile lor. De la oferirea de servicii de îngrijire a copiilor și flexibilitate profesională până la eliberarea lor de judecățile terților, spune Dr. Dee Dlugonski, conducătorul studiului și profesor asistent la Institutul de Cercetare în Medicina Sportivă de la Universitatea din Kentucky.
Inspirația pentru depășirea stereotipurilor și a percepției femeilor asupra sportului poate veni de la Karen Guttridge, care a înființat un grup de alergare pentru femeile de peste 50 de ani. Karen a fost copleșită de răspunsul primit atunci când șaptezeci de doamne care împărtășesc aceleași idei s-au prezentat la prima ei întâlnire. Oferind, de-a lungul timpului, programe variate adaptate la nivelurile de abilitate, creând în același timp un spațiu sigur pentru sport, grupul a avut un succes uriaș, sporind încrederea în sine în rândul femeilor și încurajându-le să facă exerciții fizice în mod regulat.
Ca răspuns la aceste provocări, ASICS a creat o platformă globală online pentru a conecta femei din întreaga lume. În același timp, marca oferă un spațiu pentru a-și împărtăși experiența, cunoștințele sportive și pentru a inspira alte doamne să se apuce de mișcare. - Compania noastră a fost fondată pe filozofia într-un corp sănătos, un spirit sănătos. Pentru noi, sportul este doar un preludiu pentru a ne întări forța mentală prin munca asupra corpului nostru. Cercetările noastre au arătat că multe femei nu sunt mulțumite de nivelul lor de activitate fizică. Tot felul de inițiative la nivel local, femei pasionate care vor să le contamineze și pe altele cu pasiunea lor, au o mare influență în schimbarea acestei percepții. Dorim să le sprijinim în atingerea acestor obiective. Prin lansarea platformei Move Her Mind, sperăm la o masă de interacțiuni interesante. A venit timpul ca cât mai multe femei să experimenteze beneficiile pozitive ale sportului", a concluzionat Daniel Bogacki, Activation Specialist la ASICS Polonia.
Despre studiu:
Studiul a fost condus de ASICS și realizat sub supravegherea Dr. Dee Dlugonski, profesor asistent la Institutul de Cercetare în Medicina Sportiva, Universitatea din Kentucky și profesorul asociat Brendon Stubbs de la King's College, Londra. Ambii sunt cercetători renumiți în exerciții fizice și bunăstare mentală. Studiul s-a desfășurat din iunie până în septembrie 2023. Un total de 26 de grupuri au fost organizate în întreaga lume care au implicat 187 de participanți, iar alte 24.772 de persoane au completat sondajul online în peste 40 de țări, ceea ce îl face cel mai mare și cel mai aprofundat sondaj global de acest fel. Toate grupurile au fost condus de cercetători de top și experți din industrie.